Fogyókura és diéta

Fogyókúra birodalom

A futás egészségre gyakorolt hatásai

sn eabf futas A futás egészségre gyakorolt hatásai

futni jó!

Talán nem tűnik időszerűnek, most hogy zuhog az eső, a futásról beszélni, de higgyék el, jobb és könnyebb ilyen időben futni, mint nyári kánikulában és ha a megfelelő időjárásra várunk, ami többek szerint pontosan 13 fok, akkor elég ritkán futunk majd. Hideg időben futni csak annyival másabb, hogy több réteg ruhát kell magunkra vennünk és kicsit nehezebben vesszük rámagunkat a reggeli futásra a sötét miatt.

Miért fussak?

A teljesség igénye nélkül lehet csak leírni mire van jótékony hatással a kocogás, futás, a rendszeres mozgás. Egy biztos, az emberek többsége azért kezd el futni, hogy fogyjon és jól teszi. Amit semmiképpen nem tudunk “kikerülni” az az, hogy jobb lesz a közérzetünk, javul az állóképességünk, javul agyunk és szerveink oxigénellátása és egész szervezetünk erősebb, ellenállóbb lesz, ami a téli influenzaidőszak előtt nem utolsó szempont. És ez még nem minden.

Zsírégetés futással

Ha fogyni szeretnénk, márpedig a futás elsősorban ilyen célból jut eszünkbe, először is véssük jól az eszünkbe, hogy a legjobb sportot választottuk hozzá. Ahhoz, hogy fogyjunk, aerob sportot kell választanunk, mert csak ezesetben valósul meg a zsírégetés. Aerob mozgásnak nevezzük azt, amikor a légzés során az oxigén eljut az izomsejtekhez, segíti őket a mozgás kivitelezésében. Ez felgyorsult pulzusszámmal és szaporább légzéssel jár. Egy bizonyos pontig. Amikor már nehezen vesszük a levegőt, a belélegzett oxigént a szervezet már nem képes az energialeadásra felhasználni, máshonnan nyer energiát. Ez már anaerob mozgás, amikoris a lerakódott zsírokhoz nem nyúl a szervezetünk.

Mivel a zsírok a szervezetünk legfontosabb energiaraktárát képezik, ezt a szervezet csak akkor mozgósítja, amikor a többi tartaléka elfogyott. Ez kocogás szempontjából az első fél óra utén következik be, amikor a vércukorszint lecsökken, szervezetünk már nem a verbena lévő glükózt-szőlőcukrot-, és az izmokban és májban raktározott glikogént fogja mozgósítani hanem a zsírraktárhoz fordul. Vagyis kocogással abban az esetben fogyunk, ha az legalább 40 percet tart. Ez nem könnyű, fokozatosan szoktassuk hozzá szervezetünket.

Az anyagcserére és a szervezet méregtelenítésére tett jótékony hatása alapozza meg a kitartó munkával elérhető fogyást is, a test zsírszöveteinek csökkentésével. Egyes kutatók szerint a fizikailag aktív felnőttek több szénhidrátot és kevesebb zsírt fogyasztanak, mint a fizikailag inaktív, ülő életmódú társaik. Ha nekikezdünk kocogni, saját bőrünkön érezzük majd ezt, szervezetünk ugyanis nagyon pontosan jelzi majd mire van szüksége.

Alakformálás

A futás, pontosabban a rendszeres futás, erősíti az első és hátsó combizmokat, a vádlit, a farizomkat, remek társ a cellulitisz elleni harcban. A megfelelő testtartással végzett kocogás erősíti a hátizmokat, így a testtartásra is jótékony hatással van.

Szívügyem a futás

Mint minden rendszeres fizikai tevékenység, a futás jótékony hatással van a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésére. Mivel csökkenti az erekben a zsírok lerakódását a legjobb fegyver a magas vérnyomás és az érelmeszesedés megelőzésében, de a már lerakódott zsírok májba való elszállítását is elősegíti. A rendszeres terhelés hatására megrősödik a szív, a nyugalmi és a terheléses pulzusszám fokozatosan csökken, ezzel egyidőben a szív működése gazdaságossá válik már a tréning első 4-8 hetében. Emellett maga a szív vérellátása is javul, a hajszálér hálózat kiszélesedik. Azok, akik nem sportolnak rendszeresen, az edzés megkezdése előtt mindenképpen konzultáljanak háziorvosukkal.

Tisztul a tüdő és az agy

A kocogás javítja a tüdő munkáját, mely több oxigén felvételére lesz  képes, de jótékony hatással van a vérkeringésre, az izmok oxigénellátására, ezáltal az agy és minden szerv működésére is. A kocogás továbbá javítja a koncentrálóképességet és a vizuális memóriát, mivel új sejtek képződését segíti elő a tanulási és memória-folyamatokban kulcsszerepet játszó agykérgi struktúrában, a hippocampus-ban, valamint óvja a már meglévő sejteket. A rendszeres mozgás hatására lassul a csontok anyagvesztése, ezáltal a csontritkulás kialakulását késlelteti, de a vastagbél-, tüdő- és prosztatrák megelőzésére is jótékony hatással van.

Futni öröm

Hosszútávfutókon végzett vizsgálatok igazolták, hogy 40 perc futás után endorphin szabadul fel a szervezetben, amitől boldognak érezzük magunkat. Valószínűleg a boldogsághormon termelése a szervezet természetes válasza a mozgásra, hiszen a mozgással jót teszünk magunknak, természetes, hogy ez örömet okoz. Ezáltal jótékony hatással van a szorongásra, a stresszreakciókra és az önbecsülésre, segíti a személyes harmónia megteremtését, csökkenti a stresszhormonok hatását, valamint önfegyelemre is tanít, hiszen nem mindig könnyű magunkkal megbeszélni, hogy elinduljunk hajnalok hajnalán vagy egy kimerítő munkanap után a parkba szokásos köreinket leróni. Néhány hónap után azonban azt vesszük majd észre, hogy nemcsak állóképességünk, hanem akaraterőnk is többszöröse az eddiginek, hangulatunk egyre jobb a lefutott kilométerek után. Ezért többen javasolják depresszió és egyéb hangulatbetegségek ellen.

A futás szépít!

A futás nemcsak egészségi állapotunkra, közérzetünkre, csontjainkra van jótékony hatással, hanem szépít is. Nincs az az arckrém, amely olyan hatást érne el arcbőrünk rugalmasságát illetően, mint egy 2030 perces kocogás. A rendszeres aerob edzések hatására javul a szövetek vérellátása, gyorsul a sejtlégzés, a sejtmegújulás, a szervezet tisztul, könnyebben távoznak a salakanyagok, ezáltal szebb, frissebb, bársonyosabb lesz a bőrünk a hajunk, egészséges arcpír marad arcunkon egész nap. A fejbőr oxigénnel való ellátása révén a futás a korpásodás kialakulását is csökkenti, valamint serkenti a hajnövekedést.

Mindenképpen fontos azonban, hogy a mozgáshoz fokozatosan szoktassuk hozzá a szervezetet, ne hirtelen kezdjük terhelni. Nem egy hét alatt kell elérni a 40 perc futást. Minden edzés előtt melegítsünk be és befejezésként nyújtsuk izmainkat, valamint próbáljunk meg már a futás utolsó részében lassítani, hogy szívritmusunk minél hamarabb álljon vissza a normális szintjére. A futás nem egy veszélyes sport, de nem megfelelő bemelegítés esetén izomhúzódást, izomsérülést okozhat, a nagy, hirtelen jot terhelés, izületi gyulladást okozhat.

NE

forrás:

http://www.meno.ro/egeszseg/hir=1466

Fogyókura és diéta bejegyzés adatai

Dátum
2010 március 1.

Fogyókura és diéta cikk beküldő
Admin2

Fogyókura és diéta kategória

Hozzászólok